Hip Hop goes Jazz... So What's Next?

| Claire van der Elst

In het eerste weekend van november vindt het vierdaagse jazzfestival So What’s Next plaats in Muziekgebouw Eindhoven. Opmerkelijk is dat ook onze eigen rap-artiest Fresku een prominente plaats heeft in de line-up. Onze nieuwsgierigheid is gewekt. Wat kunnen we van hem verwachten tijdens deze elfde editie van So What’s Next?

Spoken word, cabaret, hiphop; bij dit alles denken we aan jou. Maar Fresku op een jazzfestival? Dat zagen we niet direct aankomen. Verklaar.

“Kijk maar eens naar de familieboom van muziek, dan zie je dat jazz en hiphop niet heel ver van elkaar liggen. Als muziekstroming is hiphop natuurlijk veel jonger. Het is heel populair en bedient een grote groep muziekliefhebbers. De muziek wordt ook minder beschermd door bijvoorbeeld een Buma Stemra. Voor So What’s Next willen mijn bandleider Alexander van Popta en ik een crossover maken van hiphop met jazz. Daarvoor moeten we juist de raakvlakken uitvergroten. We willen dat het nog steeds hiphop blijft en nog steeds een Fresku-show is.”

Dat begrijp ik. Maar blijft het dan ook nog steeds een jazz concert?
“Het is niet mijn taak om jazz voor het echie te gaan doen, dan zou ik me schamen. Maar de randjes opzoeken kan wél: jazz en hiphop, waar ráken ze elkaar? Eigenlijk is het een flirten met jazz, waar hopelijk een mooie show uit ontstaat. Natuurlijk betekent dit dat ik mijn neiging tot perfectionisme moet overwinnen. Omdat het Muziekgebouw voor mij als een thuisbasis voelt, zal ik zo goed als mogelijk een mooie show neerzetten. En vaak word ik dan streng voor mezelf. Maar ik realiseer me steeds meer dat iets nooit helemaal af is. Ik wil gewoon genieten van het spelen. Ik wil juist toestaan dat ik fouten mag maken.”

Je zult het ongemak op het podium dus moeten omarmen?
“Zeker. Mensen die naar de show komen, willen genieten en meegeno- men worden. Ze willen een echt moment beleven, een momentje echtheid zien. Ik ben van nature een heel introvert persoon en staan op een podium, een heel onnatuurlijke plek, werkt voor mij. Het is lastig uitleggen, maar de adrenaline die ik voel nadat ik van het podium afkom, helpt me om meer mezelf te zijn. Dat is ook de rol van ongemak voor ons. Door uit je comfortzone te stappen, je even niet jezelf te voelen, kom je daarna juist dichter bij jezelf.”

HIPHOP

Iedereen kent TupAc, Eminem, Jay Z wel. En na de Grammy van Kendrick Lamar, met zijn album Mr. Morale & The Big Steppers, nam het in de jaren tachtig in de ruwe buurten van New York ontstane ge- nre hiphop een vlucht tot weerzinwekkende hoogte. In Eindhoven is taalkunstenaar Roy Reymound onder de naam Fresku een bekende in de scene. Als rapper, en sinds 2016 ook als cabaretier. Fresku neemt naar So What’s Next een live band mee, met wie hij de klanken en de lyrics van zijn rap genadeloos zal blenden met de onvoorspelbare uithalen van jazz.

En daarom nu jouw uitstapje van rap naar jazz tijdens So What’s Next?

“Mijn management heeft goede contacten met het Muziekgebouw en daarmee was de muzikale link eigenlijk heel snel gemaakt en ook heel logisch. Eerder hebben we een concert gegeven in samenwerking met het Metropole Orkest. We zijn nu bezig om voor 4 november een unieke show te creëren, waarbij we goed nadenken over hoe we die crossover tussen hiphop en jazz vormgeven. Hoe geven we het publiek een authentieke en meeslepende ervaring? Daarbij wil ik ook graag de dorpsmentaliteit omarmen en juist hier samenwerken. Wij in Eindhoven hebben niet altijd door dat het niet normaal is hoe goed we hier met elkaar omgaan. Neem nu het Muziekgebouw. Dat zij hebben toegezegd dat we daar mogen repeteren is echt ongekend. Mensen beseffen niet altijd hoeveel moeite het kost om op een podium te staan. Het bereikbaar zijn en de bereidheid hebben is de kracht van Eindhoven. Wist je dat een van de eerste hiphoplabels ook hier vandaan komen?

Saskia Slegers, DJ en basgitarist, begon in 1989 haar eigen platenlabel Miss Djax, waarmee ze de hiphopband 24K tekende en later Osdorp Posse. In Eindhoven gebeurde echt veel. Er werden veel legale en illegale feestjes in de stad gehouden, zoals Planet Rock in het Beursgebouw. In die tijd brak ik door en haakte ik aan bij een Amsterdams label. Daar zit bij mij wel wat pijn; ik had graag in het zuiden een platencontract getekend.”

‘De kracht van hiphop is dat je bij niemand aanklopt en juist alles zelf doet’

Met ook nog de lancering van je merchandising met Takumi Collection en de lancering van je EP op 20 oktober heb je wel veel omhanden. “Klopt. Muziek, label en merchandise. Daar vertrouw ik op. Laten we het zo zeggen: in werkelijkheid leef ik van dag tot dag. Maar wél met een enorme drive. De wens om zelfstandig te zijn, zelf mijn muziek uit te brengen, te ontdekken wat ik nog meer wil en kan doen, en waar ik goed in ben en blij van word; nu ik een eigen label heb wordt dat mogelijk. Mijn management beheert de inkomsten en uitgaven, natuurlijk kan ik sturen, maar ik ben ook aan het leren om dit zo goed mogelijk te doen.”