Brainporter: Frans Janssen

Frans Janssen is uitermate succesvol als commercieel directeur van PSV. Daarvoor was hij voorzitter van FC Eindhoven. Eind 2017 maakte hij de overstap naar de eredivisionist. De Waalrenaar was daarvoor topman bij autoleasebedrijf Athlon. In die hoedanigheid bouwde hij een groot zakelijk netwerk op in Zuidoost-Brabant.

Beste Lezer,
PSV kent met Metropoolregio Brainport Eindhoven al een aantal jaar geen traditionele hoofdsponsor meer. Niet één bedrijf, maar een collectief en de regio verenigd onder een gedeelde noemer, waarin het gedachtegoed van Founding Father Philips voortleeft. De naamsbekendheid van Brainport in Nederland is gegroeid tot meer dan tachtig procent. Dat is vergelijkbaar met de bekendste A-merken. Dat is ongelooflijk mooi en mede te danken aan haar plek op ons shirt, weten we uit onderzoek. Het sluit aan bij de betrokken rol die PSV in de regio vervult.

De naamsbekendheid is niet het enige wat sindsdien een vlucht heeft genomen. Onze regio bloeit en groeit sneller dan de rest van Nederland. Het zorgt ervoor dat de aandacht van de politiek verschuift naar het zuiden en dat betaalt zich uit, letterlijk. Daar waar PSV eerst bijdroeg aan de profilering van Brainport Eindhoven, plukt het nu de vruchten van het bruisende bedrijfsleven en de toestroom van mensen uit alle hoeken van de wereld.

Ondertussen maakt PSV ook op het veld een bijzondere periode mee. In de Eredivisie zijn we onaantastbaar en in Europa hebben we ons gemeten met de beste. Het Philips Stadion is stijf uitverkocht. Ons huis is te klein voor de familie die we nu zijn. Onder supporters leeft het sentiment dat uitbreiding noodzakelijk is, maar gaat die vlieger nog steeds op als de resultaten tegenvallen?

Onderzoeksbureau Hypercube deed in opdracht van PSV een potentieonderzoek naar onder andere de sportieve ambities en het stadion. De conclusie: de ambities van PSV zijn realistisch, het Philips Stadion staat op de optimale locatie én er is blijvende vraag naar tienduizend extra stoeltjes. Een prachtige uitkomst die mede te danken is aan de groei van de regio en het toeschouwerspotentieel dat daardoor stijgt.

Of en wanneer het Philips Stadion de capaciteit verruimt is nog de vraag. Architecten buigen zich momenteel over het bouwkundige vraagstuk en het bijbehorende kostenplaatje. Ondertussen zijn we ook in gesprek met de gemeente zodat alles past in de gebiedsontwikkeling en het stadionkwartier. Als het eenmaal zover is, dan weet ik zeker dat dit Eindhoven nóg meer uitstraling geeft.

PSV staat letterlijk en figuurlijk midden in onze regio. Als de regio groeit, groeit PSV mee.

Frans Janssen
Commercieel directeur PSV