Column Jin: De Chinese droom
De Chinese droom
In de afgelopen decennia was ik getuige van een opmerkelijke opkomst van Chinese bedrijven op het wereldtoneel. Van tech-reuzen als Alibaba en Tencent tot autofabrikanten als BYD en Geely, maar ook individuen; succesvolle Chinese zakenlui die China verlaten en een nieuw bestaan en business willen gaan uitbouwen in het Westen. Ook zijn er genoeg bedrijven die door de trage groei van de Chinese economie meer omzet buiten China moet gaan halen. Voor mij redenen om me te verdiepen in de vraag: Wat brengt de toekomst voor deze internationale Chinese ondernemers met zich mee? Welke uitdagingen staan hen te wachten, en welke kansen liggen er in het verschiet?
Een van de meest in het oog springende uitdagingen in deze internationale arena is het gebrek aan vertrouwen en aanwezige zorgen om hun internationale imago. Dat merk ik aan onze klanten. Hoewel sommige Chinese merken internationaal al bekendheid en een stabiele klantenbasis hebben opgebouwd, blijven er zorgen bestaan over de betrouwbaarheid van hun producten. Om deze zorgen te adresseren moeten Chinese ondernemers transparantie, kwaliteit en naleving van internationale normen hoog in het vaandel dragen. Om het vertrouwen van consumenten en partners te winnen is een positief imago op het gebied van kwaliteit en integriteit opbouwen én behouden cruciaal. Om daarnaast ook succesvol te worden in het Westen is de komende tijd van belang dat tijd en geld wordt geïnvesteerd om te lokaliseren.
Een andere uitdaging is de geopolitieke spanning tussen China en andere wereldmachten, met name de Verenigde Staten. Internationaliserende Chinese ondernemers moeten daarom flexibel en veerkrachtig blijven. Ze kunnen bijvoorbeeld hun toeleveringsketens diversifiëren en in verschillende delen van de wereld strategische partnerschappen aangaan.
Dan is er nog een derde uitdaging waar Chinese ondernemers voor staan: de noodzaak om te blijven innoveren en te evolueren. De concurrentie is extreem fel, vooral in de technologiesector, waar Chinese bedrijven zoals Huawei en Xiaomi wereldwijd strijden om marktaandeel. Willen zij relevant blijven, dan moeten deze bedrijven blijven investeren in onderzoek en ontwikkeling en nieuwe producten en diensten blijven introduceren die de verwachtingen van consumenten overtreffen.
Hoe zij dit kunnen doen? Een intrigerende kans voor Chinese bedrijven ligt in het stimuleren van duurzaamheid op internationaal niveau. Omdat China zich heeft gecommitteerd aan ambitieuze doelstellingen op het gebied van klimaatverandering en milieubescherming, kunnen internationaliserende Chinese bedrijven een cruciale rol spelen in het bereiken van deze doelen. Doordat de daadkrachtige overheid de weg hiervoor vrijmaakt worden veel nieuwe marktkansen gecreëerd.
Ook kunnen zij de ‘Belt and Road Initiative’ (BRI) verder uitwerken; een ambitieus project dat tot doel heeft handelsroutes te creëren en infrastructurele ontwikkeling te stimuleren tussen China en andere landen.
De internationaliserende Chinese bedrijven profiteren van de groeiende vraag naar infrastructuur, transport en energieoplossingen in BRI-landen. Tot slot is internationaal HR management van vitaal belang voor de toekomst van Chinese ondernemers. Het aantrekken en behouden van getalenteerde medewerkers, zowel lokaal als internationaal, is essentieel voor innovatie en groei. Dit vereist investeringen in opleiding en ontwikkeling, evenals een open bedrijfscultuur die diversiteit en creativiteit aanmoedigt. Dat betekent dus ook het ontdekken van een corporate culture die internationaal ook wordt omarmd; naar mijn mening een van de grootste uitdagingen voor traditionele Chinese CEO’s.
Kortom, de toekomst is zowel extreem uitdagend als veelbelovend. De ‘Chinese droom’ van mondiale invloed en leiderschap blijft binnen handbereik, maar vereist om te realiseren een open mind en visie van de traditionele Chinese CEO’s. Alleen de tijd zal het leren.