Nederland kan de brug zijn tussen China en het westen
Als vrouwelijke ‘transfer pricing partner’ was mijn recente tiendaagse zakelijke reis door China een buitengewoon leerzame en inspirerende ervaring, die mij langs de kust van het land voerde. Tijdens de reis had ik de gelegenheid om mijn medereiziger én senior adviseur beter te leren kennen, eveneens een dame met Chinese roots zoals ik, waardoor we een diepgaander begrip van elkaars achtergrond en ervaringen konden delen. Voor haar is het thuiskomen, voor mij voelt het altijd dubbel. Ik verlaat mijn gezin en vrienden in Nederland, maar heb ook altijd het gevoel dat ik weer thuiskom. Het gevoel van haat en liefde dat ik moeilijk kan beschrijven.
Onze reis begon in de bruisende metropool Shanghai waar we geïnspireerd raakten door gesprekken met de CFO’s van onze klanten in de high-tech zone. Er zijn helaas veel buitenlanders vertrokken na Covid19. Nu de economie minder hard groeit, zijn buitenlandse investeerders meer dan welkom om terug te keren naar China.
Mijn collega en ik constateren dat het beeld van zowel China als het Westen echter door media gekleurd is en dat elkaar in persoon ontmoeten ontzettend waardevol is.
Na een diepe duik in Shanghai’s innovatieve scene, snelden we naar Nanjing met de hogesnelheidstrein, waar we werden geconfronteerd met de uitdagingen van Chinese outbound multinationals die de stap nog moeten gaan maken. Deze innovatieve bedrijven in de renewable energy en medische sector, voorheen sterk afhankelijk van de enorme groei op de binnenlandse markt, staan nu voor de taak om hun activiteiten uit te breiden over grenzen heen, gezien de afnemende groei op de binnenlandse markt. Tegelijkertijd worden ze geconfronteerd met steeds strengere Europese regelgeving, een gebrek aan gekwalificeerd talent en culturele verschillen tussen de binnenlandse en buitenlandse markt. Ze merken op dat het Nederlands vestigingsklimaat erg duur is, maar het uiteindelijk hopelijk ook wel waard is. Ze hopen dat Nederland als brugfunctie kan fungeren tussen het Westen en China.
Onze reis vervolgde naar Suzhou, waar het duidelijk werd dat innovatie niet langer optioneel is. Chinese bedrijven moeten nieuwe producten en diensten creëren om concurrerend te blijven op het wereldtoneel. Een van onze klanten, ooit begonnen als batterijfabrikant, heeft nu de ambitie om uit te groeien tot een vooraanstaande internationale leverancier van duurzame energieoplossingen met een eigen corporate culture.
Tegen de tijd dat we Shenz+hen bereikten voor onze laatste afspraken, waren wij doordrenkt van de complexiteit van de uitdagingen waarmee Chinese bedrijven worden geconfronteerd.
De stad is in enkele decennia uitgegroeid tot een economisch kracht- patser en een technologisch centrum. Shenzhen staat bekend als broedplaats voor talent, diversiteit en inclusiviteit, technologisch innovatie en ondernemerschap. Oftewel: China’s Silicon Valley.
Tijdens ons afscheidsdiner uitte een van onze klanten zijn zorgen over de internationale imago van China, trage economische groei en hoopte hij dat succesvolle, welvarende Chinese ondernemers zoals hijzelf hun bijdragen zouden blijven leveren aan de Chinese maatschappij. Hij uitte de hoop dat de rijkdom die zij vergaard hebben zich opnieuw zou vertalen naar waardecreatie voor de wereld. Daarnaast benadrukte hij ook de belangrijke rol van zakenvrouwen, waarbij hij opmerkte dat zij een nieuw tijdperk van vrouwelijk leiderschap vertegenwoordigen. Hij voorspelde dat de rol van vrouwen in de internationale zakenwereld steeds belangrijker zal worden.
Jin Chen
Head of European China Desk /
Partner transfer pricing
Crowe Foederer Accountancy