Tom Ketelaar & Jeroen Smits

‘We nemen thema’s als verbinden en verbreden heel letterlijk’

‘We vinden het geweldig om alle facetten te kunnen bieden’, zegt Tom Ketelaar. ‘Wij sluiten geen muziek uit.’ ‘Het biedt de mogelijkheid om een keer naar iets heel anders te gaan dan je gewend bent’, vult Jeroen Smits aan. ‘Ik luister thuis niet vaak naar jazz maar als ik live bij een jazzconcert ben, vind ik het te gek.’ Enthousiasme kan de beide programmeurs niet ontzegd worden. Ketelaar heeft een verleden als boeker bij concertorganisator Greenhouse Talent en was programmeur bij de Effenaar. Sinds december 2021 is hij Manager Programmering. Smits begon ooit bij het Muziekgebouw als redacteur en schrijver van programmatoelichtingen, en is nu al jarenlang de verantwoordelijke man op klassiek gebied. Ze omarmen het nieuwe elan dat door het Muziekgebouw raast en vertalen dat naar concertprogramma’s.

‘We nemen thema’s als verbinden en verbreden heel letterlijk’, zegt Tom Ketelaar over de programmering. ‘We willen als Muziekgebouw veel meer verbinding zoeken met de behoeften van de stad en de verschillende doelgroepen. Dat betekent dat we deels andere keuzes maken dan in het verleden. We kiezen soms ook voor meer mainstream; meer grote namen die een breder publiek aanspreken dan we tot nu toe programmeerden. Zo staat op 23 november Mart Hoogkamer met zijn eerste theatertour op het programma.’

Verrassende samenwerkingen

‘De klassieke concerten van het Muziekgebouw hebben altijd hoog aangeschreven gestaan. We hebben op dat vlak geen reden om het roer drastisch om te gooien,’ zo stelt Jeroen Smits de doorgewinterde klassieke liefhebber die de weg naar het Muziekgebouw weet te vinden gerust. ‘We blijven staan voor hoge kwaliteit, de internationale top, jong talent en verrassende samenwerkingen. Daarnaast is er veel te winnen op het gebied van nieuw publiek aantrekken, concerten op een andere manier dan gebruikelijk presenteren en andere accenten leggen.’ 

‘Enerzijds blijven onze werelden inhoudelijk gescheiden, maar aan de andere kant is er juist het komende seizoen veel overlap’, haakt Ketelaar in. ‘We doen veel meer met filmmuziek, dat steeds populairder wordt. We hebben concerten met werk van Hans Zimmer en John Williams, bij uitstek componisten die pop en klassiek weten te verbinden. Daarnaast staat Ludovico Einaudi op het programma en hebben we Amsterdam Sinfonietta met Rufus Wainwright. Ook de concerten met het Metropole Orkest zijn voorbeelden van het balanceren op de grenzen van pop en klassiek.’

Erfgoed

‘Ook de eerste editie van Your World, Your Music, geheel gericht op de Turkse gemeenschap, en Eindhoven Guitar Festival in samenwerking met de Effenaar zijn manifesten van grensoverschrijdend programmeren’, aldus Smits. ‘Ja, de gitaar is een ultra-verbindend instrument’, voegt Ketelaar meteen toe. ‘Iedereen heeft ongeacht het genre wel iets met muziek waar een gitaar in voorkomt. En het Turkse festival Merhaba Eindhoven! biedt zowel pop als volksmuziek, jazz en klassiek.’ ‘Bij klassieke muziek waren we gewend ons te richten op de inhoud, niet zozeer op de doelgroep’, besluit Smits. ‘Maar klassiek is niet voorbehouden aan een selecte groep en je kunt op zoveel manieren de wereld van de klassieke muziek binnenkomen. Ik geloof in de kracht van het repertoire en wil graag dat zoveel mogelijk mensen de schoonheid daarvan ontdekken. Wat dat betreft voel ik mij een zendeling; klassieke muziek is cultureel erfgoed van ons allemaal.’ •