FOCUS #11 Annemoon geurts
Eindhoven ademt techniek, innovatie, creativiteit, en kent een no nonsens mentaliteit van samenwerken en aanpakken.
Maar wie zijn de innovatoren op gebied van kunst, fotografie, design en cultuur die vol toewijding en, als het nodig is, met een ongelooflijk lange adem deze stad zo uniek maken? In de maandelijkse rubriek Focus zijn de innovators van de stad het woord. Zij vertellen je wat hen raakt wanneer ze uit zijn in Eindhoven.
Voor deze editie spraken we met Annemoon Geurts
Met het scherpe oog en de toewijding van een ontwerper runnen Annemoon Geurts, haar man Koen en team, Kazerne Home of Design. Dé plek in Eindhoven en omgeving waar je je onderdompelt in de wereld van design, een bubbeltje drinkt, oestertje slurpt en geniet.
Aan het begin van dit millenium was er nog niet zoiets als een Home of Design in Eindhoven. Maar toen in 2006 en 2007 de mix high end design met high end hospitality zo goed ontvangen werd door het grote publiek, besloten Annemoon en haar partner Koen dat zij niet alleen tijdens DDW design onder de aandacht wilden brengen maar het hele jaar door.
‘Kazerne is inclusief en exclusief tegelijk. Het designprogramma in de voormalige loods gemeentereiniging is laagdrempelig voor het grote publiek én in het monumentale deel van de voormalige marechausseekazerne trekken we juist ook hoog cultureel publiek. We tonen en bevragen de vraagstukken waar designers van nature al mee bezig zijn. Daarnaast werken we vanuit designthinking samen met andere bedrijfstakken aan nieuwe business opportunity’s. Design komt pas in zijn kracht en biedt de creativiteit waar behoefte aan is, als je vanaf het begin samen brainstormt over wat je gaat doen. Een designer die het gesprek begeleidt, brengt je via omdenken bij oplossingen die je zelf niet zou bedenken. In deze regio zijn we al heel lang heel sterk in dergelijke duurzame oplossingen.’
‘Het dienende – de gastvrijheid – zit dwars door alles wat we doen verweven. Ik vind het super om met Lidewij Edelkoort en Van Abbemuseum een expositie samen te stellen (New Melancholy, red.) net zo goed als een zopas afgestudeerde student te promoten. Mijn drijfveer is mogelijkheden scheppen, samen met ons programmateam. Denk aan een Artists in Residence programma, het Opportunity Lab: we zijn een instituut aan het neerzetten en dagelijks bezig met vragen zoals: hoe verbinden we design(ers) aan nieuwe kansen? Hoe kunnen we mensen en organisaties nog beter aan design en aan elkaar verbinden? Wekelijks hebben we het EHV Innovation Café: iemand die met technische innovatie bezig is staat samen met een designer op het podium. Give to grow is een belangrijk motto.
‘Bij Kazerne gaan de gesprekken vaak dieper. Voor, tijdens en na je diner loop je langs het werk van designers. Je hoeft niks met design, maar krijgt er iets van mee. En je hoeft geen koffie of te komen eten, maar ruikt ondertussen de geuren vanuit de keuken. Een medewerker omschreef het treffend: ‘hierdoor ontstaan gesprekken die verder gaan dan een vluchtige kus op de wang.’
‘Ik ging op vakantie naar Rotterdam Filmfestival, bezocht theater en expo’s. Als er nu een film als La Grande Bellezza uitgebracht zou worden, zou ik daar heel graag naar toe gaan. Terug naar de gouden tijden van het Zuidelijk Toneel met scenograaf Jan Versweyveld? Heeel graag. Geweldige dansvoorstellingen zien… heerlijk, daar gaan we dadelijk weer tijd voor maken! Ik kijk uit naar vrienden op de Dutch Design Week te bezoeken en in het voorjaar naar de Salone in Milaan te gaan.’