De Automotive Campus, innovatie in overdrive
Aan de westelijke rand van Helmond, een steenworp verwijderd van Eindhoven, schittert de Automotive Campus als een futuristisch knooppunt van lokale trots en wereldwijde innovatie. Te midden van deze hotspot van creativiteit en technologische vooruitgang, komen bedrijven, overheden en academische instellingen samen om de toekomst van mobiliteit te smeden. Van elektrische voertuigen tot zelfrijdende wagens, deze campus ademt leven in de snel evoluerende automotive wereld. En dat allemaal in onze achtertuin.
Wie aan een typisch Nederlands automerk denkt, denkt waarschijnlijk aan DAF. De Eindhovense truckbouwer heeft een groot aandeel gehad in de totstandkoming van de Automotive Campus. In 1975 nam Volvo Car namelijk de personenautotak van DAF over en vestigde zich aan de Steenovenweg in Helmond, pal naast het huidige campusterrein. Tot het einde van de jaren zeventig produceerde Volvo Cars DAF-modellen met een Volvo-naamplaatje. Daarna werden de Volvo 300- en 400-series ontwikkeld in Helmond en in de fabriek in Born geproduceerd. In 1991 werd NedCar opgericht als rechtsopvolger van Volvo Car, een joint venture van Mitsubishi Motors Corporation, Volvo Car Corporation en de Nederlandse Staat. NedCar produceerde op grote schaal populaire modellen zoals de Volvo S/V40, Mitsubishi Carisma en de Spacestar. In 2001 werd de ontwikkelingsafdeling van NedCar zelfstandig onder de naam PDE Automotive.
In 2003 vestigde TNO het VEHIL-lab voor actieve veiligheidssystemen in Helmond, en in 2006 verplaatste TNO al haar automotive activiteiten van Delft naar Helmond. In 2008 komt voor de eerste keer het idee van een campus op tafel en een jaar later opent de Automotive Campus officieel zijn poorten. Bedrijven als Siemens en NXP Semiconductors gaan er vanaf 2013 samenwerken en al snel volgen Fontys Hogescholen, Technische Universiteit Eindhoven, DAF Trucks en Lightyear.
Eindless Magazine zet op een rij wat de kracht is van deze broedplaats van innovatie, waar de toekomst van mobiliteit wordt gesmeed.
Hier gaan concepten de weg op, met elke bocht wordt de toekomst gebeeldhouwd
Internationale connecties
Via samenwerkingen met wereldwijde spelers zoals Siemens, TomTom en NXP draagt de campus bij aan de mondiale automotive agenda. Dit betekent dat de innovaties die hier plaatsvinden, niet alleen lokaal impact hebben, maar ook wereldwijd. Volgens Kurt Sievers, CEO van NXP, “Is de Automotive Campus een laboratorium voor de mobiliteitsrevolutie waarin we nu leven.”
Onderwijs als drijvende kracht
Fontys Hogescholen is een van de onderwijsinstellingen die een actieve rol spelen op de campus. Deze directe verbinding tussen onderwijs en industrie legt een stevige basis voor de ontwikkeling van toekomstige professionals en stimuleert een continue stroom van frisse ideeën. Naast Fontys werken ook andere (onderwijs)instellingen, zoals TU/e, Innovam, Summa en Rijkswaterstaat nauw samen met bedrijven op de campus. Dit onderwijsnetwerk bevordert niet alleen de kennisoverdracht, maar stelt studenten ook in staat om hun vaardigheden direct toe te passen in de praktijk. In de woorden van Robert-Jan Smits, voorzitter van het College van Bestuur van de TU/e: “De Automotive Campus is een unieke omgeving waar studenten worden ondergedompeld in de meest geavanceerde ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit.”
Proeftuin voor slimme mobiliteit
Voor de deur van de Automotive Campus ligt de snelweg A270. Een kilometerslange reallife testomgeving uitgerust met camera’s, transponders en wifibakens. TNO speelt een sleutelrol in het testen van slimme mobiliteitsoplossingen. “Van geavanceerde verkeersmanagementsystemen tot connected voertuigen, deze proeftuin versnelt de ontwikkeling en implementatie van technologieën die onze mobiliteit zullen transformeren”, zegt Paul de Krom, tot halverwege dit jaar CEO van TNO.
Open innovatie in de praktijk
Bedrijven zoals DAF Trucks en KPN omarmen het principe van open innovatie op de campus. Het delen van kennis en samenwerken aan gezamenlijke doelen bevordert niet alleen snelle technologische ontwikkeling, maar versterkt ook de samenhang binnen de Brainport regio. Preston Feight, voormalig CEO van DAF Trucks, benadrukte het belang van samenwerking: “De Automotive Campus is een unieke plek waar we gezamenlijk werken aan de mobiliteit van de toekomst.”
Duurzaamheid als leidraad
Boegbeeld van duurzame mobiliteit Lightyear werd in 2017 opgericht door studenten van de TU/e en werkte op de campus aan zonne-energiegedreven voertuigen. Slechts enkele zonne auto’s zagen uiteindelijk het levenslicht, maar de onderneming zit niet stil. Lightyear richt zich nu op het maken van zonnepanelen voor auto’s van andere producenten. Lex Hoefsloot, CEO van Lightyear: “Wij geloven nog steeds dat de Automotive Campus de ideale plek is om onze duurzame mobiliteitsvisie te realiseren en een positieve impact te hebben op de wereld.” En dat duurzaamheid nog verder kan reiken dan de zon, laat DENS (Dutch Energy Solutions) zien. Deze startup ontwikkelt duurzame motoren op mierenzuur!
Community engagement
De Automotive Campus is niet alleen een bedrijfspark; het is een gemeenschapshub. Evenementen zoals de Automotive Week trekken lokale bedrijven zoals ASML en Philips, maar ook nieuwsgierige inwoners. Dit bevordert het bewustzijn, creëert trots en betrekt inwoners uit de regio actief in de snelle wereld van mobiliteitsinnovatie.
Verder dan de grenzen
Op de Automotive Campus werken meer dan 1250 mensen. Het effect van de Automotive Campus reikt ver buiten de regio. Indirect beïnvloedt deze verzamelplek internationaal succesvolle bedrijven zoals ASML, Philips en het Japanse Sekisui, maar ook startups. De campus draagt het bij aan de wereldwijde reputatie van de Brainport regio als een hub van technologische vooruitgang.
Voortdurende evolutie
De Automotive Campus is niet statisch en evolueert voortdurend. Met bedrijven zoals TNO, NXP en Siemens als actieve deelnemers, blijft deze hub van innovatie nieuwe wegen verkennen en grenzen verleggen in de zoek- tocht naar baanbrekende mobiliteitsoplossingen. De toekomst start hier.