Woenselse Markt onze favoriete lokale weekmarkt
De ‘Woenselse Markt’ is een echte afspiegeling van de Eindhovense samenleving. Hier komen de bewoners van de stad wekelijks samen: gezinnen, jongeren, senioren en inwoners uit alle denkbare landen bezoeken de populaire zaterdagmarkt, tot en met een enkele toerist aan toe. Voor veel mensen is het een wekelijks ritueel. Ze lopen langs de kraampjes en maken een praatje met de marktkooplui. De één proeft een rauwe haring, de ander smult van een broodje kebab, een derde neemt van het uitgestalde fruit. De eigenheid van deze multiculturele markt maakt haar uniek. Ken jij de wereldse charme van de Woenselse Markt in Eindhoven al?
De Woenselse Markt is ontstaan in 1906. Het is een groot driehoekig plein aan de noordkant van het centrum van Eindhoven. Toen in 1920 Woensel als vijfde gemeente aan Eindhoven werd toegevoegd, werden straatnamen gewijzigd om dubbelingen te voorkomen. Omdat er in het centrum van Eindhoven al een Markt bestond, werd deze markt in 1934 omgedoopt tot Woenselse Markt. Het duurde nog even voordat dit officieel werd. Ruim honderd jaar later is het plein een wekelijks marktgebied, met ruim 160 kramen een van de grootste warenmarkten van Brabant. Je kunt er zo ongeveer alles vinden. Niet alleen kramen met groenten, fruit, kaas en vis, maar ook met kleding, bloemen en (huis)waren.
De Woenselse Markt trekt wekelijks duizenden mensen en groeit inmiddels zelfs uit tot een toeristische trekpleister. Enkele jaren geleden is het plein grondig gerenoveerd, waarbij verbetering van de toegankelijkheid centraal stond - met de bereikbaarheid voor fietsers, rolstoelgebruikers en mensen die slecht ter been zijn werd rekening gehouden. Hiermee is de Woenselse Markt nog meer inclusief.
‘Elke week is anders, het is altijd weer een verrassing hoe de dag verloopt’
De marktkooplui en bezoekers van de markt maken graag een praatje. Marktkoopman Sharon Malawi van Lekker Mediterraanse Tapenade laat zijn klanten zijn lekkernijen proeven, vertelt hij enthousiast. “Ik kom uit Irak, ben geboren in Teheran en toen ik tweeënhalf was ben ik naar Nederland verhuisd. Het bedrijf is van mijn vader, in weekenden help ik hem graag. Ik ben erg trots op wat we doen”. Zijn kleurrijke tapenades bieden een regenboog aan smaken, van klassieke hummus tot variaties op basis van roomkaas, feta en heel veel specerijen en kruiden. “Doordat we tien jaar lang onze eigen roomkaas produceerden, konden we verschillende smaken creëren. We stemmen ons assortiment af op onze klanten, ik vraag hen graag naar hun smaak. Onze relatie is ‘amicaal’, wat ik een mooi Nederlands woord vind. Het staat voor de Nederlandse mentaliteit waar ik zo van houd: prettig gezellig en vriendschappelijk”. “Op de markt word ik blij van het contact dat ik heb met de mensen. Ik luister naar hun problemen, en ook naar hun goede nieuwsverhalen.”
Nadine Welten-van den Heuvel van Groente- en Fruithandel Welten-van den Heuvel vertelt een familieverhaal ter ere van zeventig jaar bedrijvigheid dit jaar. “Heel bijzonder hoe we hier soms intense relaties met elkaar aangaan. Elke week is anders, het is altijd weer een verrassing hoe de dag verloopt. We hebben een mix van klanten, voornamelijk internationals. Met de meesten van hen spreek ik Engels. Op verzoek van onze klanten hebben we door de jaren heen het aanbod flink uitgebreid. De laatste jaren zijn we papaya, passievruchten en andere specialiteiten gaan aanbieden. Voor de fijnproevers!''
Het aanbod in onze viskraam is gevarieerder en breder geworden, vertelt Nick Van Bakel van Vishandel Van Bakel. “Wij zijn de vijfde generatie op de Woenselse Markt en zien dat we afgelopen jaren vele internationale bezoekers bij onze kraam ontvangen: Nederlanders, Aziaten, Afrikanen, Zuid-Amerikanen, Surinamers en Europeanen. Zij verzochten ons om meer variatie in het visassortiment, en dus zijn we veel vis uit Afrika en Azië gaan verkopen. Dat loont. Elke week aan het eind van de dag zijn we uitverkocht.” Eerlijk is eerlijk, het is hard werken op de weekmarkt. Maar de liefde van Nick voor de Woenselse Markt zit diep: “We kennen elkaar allemaal al jaren. De Woenselse markt is een echte community.”
Een kraam waar je blij van wordt als je ernaar kijkt: Magendans Bloemen, In de bloemenstal van Danny van de Kerkhof prijken prachtige bloemen en boeketten. Het is een genot om deze marktbloemist de mooiste boeketten te zien samenstellen. Danny bevestigt het gevoel van saamhorigheid op de markt: “Ons familiebedrijf bestaat al bijna twintig jaar. De mensen hier zijn blij. Ze zoeken naar seizoensbloemen en boeketten voor speciale gelegenheden. Ik hou ervan om de bloemen te kiezen op basis van wat zij mooi vinden qua kleur en budget. Ik wil meer bieden dan alleen aan een verzoek voldoen. Ik luister echt naar hun verhalen.” Luid, leuk en broederlijk. Meer aandacht voor de klant. Op de markt je boodschappen doen, biedt zo’n andere beleving dan dat je naar een supermarkt of winkel van een landelijke keten gaat. Op de weekmarkt is de sfeer menselijk, met een band tussen kopers en ondernemers die soms zelfs diepgaand te noemen is. Zelfs op een drukke dag is het toch nog mogelijk om even te glimlachen, te vragen hoe het gaat en elkaar het laatste nieuws te vertellen.
Weekmarkten dragen bij aan de identiteit van een plaats, een stad, een dorp. Door te bouwen en lokale initiatieven tot één geheel te integreren, neemt het gevoel van verbondenheid bij de bewoners toe én wordt het aantrekkelijker.