Tussen Culturen: China
Toen ik nog in Milaan woonde, was het bijwonen van de designweek een bijzondere ervaring. De stad veranderde compleet: excentrieke mensen in felle kleuren brachten de straten tot leven. Mijn vrienden en ik waren nieuwsgierig naar de tentoonstellingen van de Nederlanders, die opvielen door hun praktische benadering van ruimte- indeling en hoge kwaliteit innovatieve ontwerpvoorstellen. Onder ons klonk het: 'Let's follow the Dutch'. Bijna magisch. Elk jaar gebeurt het ook tijdens DDW, hét event waar vanalles ontstaat en groeit, in een unieke, energieke sfeer.
Ontwerpers hebben een unieke gave om het ondenkbare denkbaar te maken. Een van de meest bijzondere ontwerpprojecten was het inclusieve werk van de Chinese ontwerper Boey Wang.
Hoe ben je in Eindhoven terechtgekomen? Bevalt het leven hier je?
'Eindhoven is een comfortabele plek voor me geworden, waar ik me verbonden voel met de design community en waar ik mijn werk kan baseren op de inclusieve waarden die ik koester. Deze omgeving daagt mijn perspectief uit en stimuleert me om ontwerpen experimenteel te benaderen, vooral om te verkennen hoe je ervaringen tastbaar en intuïtief kunt maken. De Academy gaf me essentiële ontwerpskills én een transformerende visie op ontwerp. Het perspectief op design 'als krachtig, mensgericht instrument voor maatschappelijke verandering' verschilt sterk van mijn ervaring in China, waar design vaak vooral decoratief wordt gezien.
Ik ontdekte de kracht van hands-on experimenteren om menselijk gedrag, perceptie, ethiek en cultuur vorm te geven. Functionele innovatie, die nauw aansluit bij mijn droom om tastbare, blijvende maatschappelijke verandering te realiseren. De Academy en de designergemeenschap hebben me onvervang-bare steun geboden en daagden uit om normen te bevragen en onafhankelijk te denken. Dat is de basis van mijn groei geworden en heeft mijn verbondenheid met deze stad verdiept. Ik werk en leef hier met veel plezier.'
Hoe zou je inclusief design omschrijven?
'Inclusief design gaat over het creëren van betekenisvolle ervaringen waarin iedereen zich kan vinden, ongeacht fysieke of sociale verschillen. Het moet niet alleen toegankelijk zijn, maar ook een natuurlijke en intuïtieve verbinding bevorderen, die voor iedereen de ervaring verrijkt. Voor mijn collectie Haptics of Cooking ontwikkelde ik gereedschappen die naadloos in het dagelijks leven integreren.
Wat was je inspiratie voor deze collectie?
'Ik signaleerde een opvallende leegte in de markt voor inclusieve keukengerei. Door de focus op het tastbare aspect te leggen wilde ik iets creëren dat de zintuiglijke ervaring voor iedereen gelijkwaardig maakt. Deze collectie belichaamt die visie: functionaliteit en inclusieve toegankelijkheid zijn gecombineerd met een verfijnde esthetiek. Ik lanceerde het merk Sensory Cooking en kon met Homeij in Den Bosch samenwerken om het concept op de markt te brengen. Inclusief design heeft vaak moeite om investeringen aan te trekken. Dat komt omdat de focus sociaal innovatief is in plaats van puur commercieel. Toch is deze stap is belangrijk, zowel voor mij als voor de vooruitgang van het inclusieve designveld. Het laat zien dat sociaal impactvolle producten een breder publiek kunnen bereiken.'
Hoe heeft het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie je geholpen?
'Hun steun begon op een cruciaal moment, net na mijn afstuderen. Vanwege de COVID19-pandemie waren tentoonstellingen en werkmogelijkheden sterk afgenomen. Ik had het geluk onderdeel te zijn van hun Talentontwikkelings- programma. Zo kon ik in deze uitdagende periode toch verkennen, experimenteren, leren van mijn successen en mislukkingen, én ondertussen mijn studentenproject omvormen tot een levensvatbare onderneming. Het Stimuleringsfonds liet mij als jonge internationale afgestudeerde wortel- schieten in Nederland. Dankzij hun steun en middelen kon ik elk element van het ontwerp verfijnen en de producten aan functionele en inclusieve normen laten voldeden. Naast de financiering hielpen ze me ook instrumenteel bij het vormgeven van mijn ontwerpvisie en methodologie, en ondersteunden ze mijn presentaties op DDW en tentoonstellingen in het buitenland.'
Hoe was je ervaring op de Dutch Design Week?
'Dit was mijn derde jaar op rij dat ik exposeerde in het Klokgebouw, en ik ben oprecht dankbaar voor het vertrouwen en de steun. Ik wil toegankelijk, tastbaar ontwerp op de markt brengen - een missie die aansluit bij hun visie; zij willen via design tastbare maatschappelijke impact creëren. DDW bood een geweldig platform om direct contact te leggen met het publiek, waarbij zowel ziende als slechtziende bezoekers de tastbare kenmerken van Sensory Cooking uit eerste hand konden ervaren. Het heeft mijn werk bevestigd en gaf me de inzichten die ik nodig heb, om mijn 'responsieve, waardegedreven onderneming met blijvende impact' te bouwen. Aan het einde van de tentoonstelling deed zich een bijzonder ontroerend moment voor. Een oudere heer kwam speciaal naar mijn presentatie, ondanks zijn leeftijd en visuele beperking. Hij onderzocht elk stuk zorgvuldig en deelde zijn gedachten met mij. Door zo'n luidruchtige en felverlichte ruimte navigeren was niet makkelijk voor hem, maar hij nam de moeite om er te zijn en vroeg me hoe je 'dank je wel' in het Chinees zegt. Dit raakte me diep raakte en gaf me veel bevestiging.'
Wat is je mening over de Brainportregio?
'De Brainportregio is van grote invloed op mijn ontwikkeling als ontwerper en ondernemer. Het is een bloeiend ecosysteem met een diep open en optimistische mindset, die respect heeft voor diverse perspectieven en innovatieve, toekomstgerichte ideeën stimuleert. Ik voel me ongelooflijk gelukkig dat ik hier heb kunnen studeren en mijn bedrijf ben begonnen: deze inclusieve omgeving heeft me in staat gesteld mijn dromen te verwezenlijken. Als iemand met een minderheidsachtergrond streef ik ernaar om mensen te verenigen via functioneel, doordacht ontwerp dat het leven respecteert en gedeelde menselijke waarden benadrukt. Mijn werk in tactiel en zintuiglijk ontwerp is geworteld in deze visie, en Brainport heeft me de steun en vrijheid gegeven om deze ideeën te verkennen en op de markt te brengen. Ik zie mezelf als een brug die oosterse en westerse benaderingen van inclusief ontwerp verbindt. Ik ben enorm dankbaar dat ik kan bijdragen aan de langetermijnvisie van deze regio, die individuele groei en collectieve vooruitgang bevordert, waardoor het een van 's werelds leidende hubs voor design en innovatie is.'